(De)generatia 2.0

Nu sunt un tip care se omoara dupa web. Mai mult, as putea spune ca sunt anti-web, asa cum este el perceput de cei mai multi: datul cu parerea despre orice chestie minora, expunerea celor mai intime ginduri in vazul tuturor, content generat de useri in cantitati industriale si de calitate proasta, relationari inutile si multe cu oameni pe care nu ii vei vedea niciodata sau cu care ai avut o tangenta meteorica, numai de dragul de a te lauda cu cercul tau de prieteni, cu blogul tau, cu galeria ta imensa de poze, cu faptul ca parerea ta e cea mai buna,  in general ca esti o vedeta pe internet.

Nevoia ancestrala a omului de exhibitie personala a facut ca serviciile care au urmat erei dotcom sa se concentreze pe ceea ce vrea utilizatorul omul sa faca mai mult: sa se dea in stamba. E greu de spus ce a fost mai intii: datul in stamba la televizor sau datul in stamba pe internet, dar in acest moment televiziunea si internetul merg pe aceeasi linie, din succes in succes: televizorul ne pune la curent cu cele mai insipide si natingi persoane din tara iar internetul cu cele mai aratoase si cele mai logoreice persoane din retea. Singurul punct in care se intersecteaza cele doua este evident punctul G al tuturor lucrurilor: sexul. Daca acum citiva ani cybersex-ul era un subiect tabu, siturile de acest gen facind reclama mai mult din gura in gura decit la vedere, in acest moment subiectul a degenerat in materiale si texte soft-porn, ascunse sub perdeaua exprimarii libere in bloguri si a anonimitatii utilizatorilor ce incarca galerii foto sau video pe situri de profil.

Termenul de forum a devenit desuet, caci toata lumea era frustrata de atita zarva in topicuri si de banarea administratorilor, asa ca acum este mult mai usor sa dai pe gura tot ce iti trece prin cap scriind pe propriul tau blog. Daca esti destul de masochist si morbid, asortand totul cu tendinte narcisiste, scatologice si egomaniace, ai sanse mari sa devii un personaj foarte citit. Datingul este si el mort demult: acum e mai bine sa iti creezi o retea ca poate-poate ai sase mai mari sa pice ceva. Daca iti cumperi si un webcam si te prezinti cit mai dezbracat, contorsionat in toate pozitiile, imbracat cit mai strident si vorbind cit mai urit la adresa lumii in care traiesti ai si mai multe sanse sa devii un star.

Internetul nu a degenerat asa cum nici televiziunea nu a luat-o razna. Omul din ziua de azi traieste mai confortabil decit acum 100-200 de ani si are in consecinta mai mult timp liber decit atunci. Nu conteaza ca mori de foame sau esti putred de bogat, vedetismul nu a omorit pe nimeni si iti aduce o faima trecatoare dar care satura vanitatile multora. Ceea ce vedem sau auzim acum, pe internet sau la televizor, este realitatea in care traim, oricit am incerca sa minimizam dimensiunile lucrurilor. Oamenii nu mai au simtul masurii, cruzimea si defaimarea fiind la ordinea zilei. Insa focalizarea exacerbata a mediei online sau a mass-mediei pe aceste lucruri face ca ele sa aiba consecinte dramatice asupra modului in care copiii si adolescentii percep realitatea si a modului in care isi vor construi mai tirziu stilul de viata. Lipsa oricarei scari a valorilor si lipsa oricarei restrictii si indrumari, atit la televizor cit si pe internet, ii face sa ia totul dupa placul lor, fara nici o retinere sau constientizare a greselilor. Foarte multi dintre tinerii care utilizeaza internetul au inceput sa isi dezvolte un pseudo-limbaj adoptat si adaptat dupa cei care sunt recunoscuti drept cool, un pseudo-limbaj care nu are legatura cu limba romana ci este un melanj de cuvinte prescurtate sau imprumutate din alte limbi, o sumedenie de jargoane, interjectii si, cel mai rau, cuvinte din limba romana ortografiate incorect, doar pentru ca asa le-au auzit sau vazut la altii.

La toate acestea se adauga si comportamentul imoral si duplicitar al oamenilor din media online: cei care vor sa isi creasca traficul pe seama politicilor de seo agresive, a spamului si a continutului de calitate indoielnica doar pentru a atrage si satisface si alimenta in continuare dorinta oamenilor care deja si-au pierdut busola. Sexul, promiscuitatea, meschinaria si grotescul sunt ingredientele principale care asigura reteta succesului atit pe internet cit si la televiziune. Cum pot constitui acesti oameni care isi promoveaza siturile cu orice chip un model de urmat de utilizatorii lor, care la rindul lor ajung sa creeze situri personale sau sa participe la altele, aplicind aceleasi metode neortodoxe sub pretextul ca „si altii le fac noi de ce sa nu le facem”. Nu exista nici o scuza ca internetul e un mediu liber: cei care navigheaza pe internet sunt utilizatori ai unor situri create de oameni ce ar trebui sa aiba o minima pregatire jurnalistica atita timp cit ofera continut si sa respecta o conduita mai mult sau mai putin scrisa dar dominata de bun-simt si buna-credinta. Internetul ca si televiziunea trebuie sa constituie, in primul rind, o sursa de educatie si de pozitivism pentru societate.

Este clar ca ceea ce se petrece in internet nu poate fi legiferat vreodata. Televiziunile pot sa plateasca in continuare amenzile atita timp cit ele sunt acoperite de veniturile din publicitate iar sumele platite sunt mai degraba modice. Este nevoie de o noua abordare atit a  web-ului cit si a televiziunii. O abordare responsabila atit in privinta continutului, a regulilor de participare la discutii cit si a sanctionarii celor care incalca sau promoveaza lipsa eticii pe internet sau in televiziune. Este nevoie de oameni care sa vina si sa faca lucrurile bine si cu alta mentalitate. Si din lucrurile facute bine pot sa iasa la fel de multi bani ca si din lucrurile facute prost ca acum. Fara aceste temelii, in 20 de ani tinerii care vin din urma nu vor putea acorda nici un ajutor societatii bolnave in care au crescut si nu vor putea indeparta niciuna din tarele care mentin lucrurile intr-o stare de semi-haos si injustitie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s